Zero Media kompletuje zespół  |  Prezes nadawcy poznańskiej Telewizji WTK  |  Akcja marketingowa #DrogieŚwięta pokazuje, że widać kryzys, ale w komunikacji PiS  |  Nowa praca byłego szefa TVP Polonia  |  Stacje z wigilijnymi koncertami kolęd  |  Lato z Radiem i Telewizją Polską  |  Oglądalność serialu "Czarna śmierć" w TVP 1  |  Biznes24 wprowadza zmiany  |  Eleven Sports  |  Widownia "Randki w ciemno" w Polsacie  |  Program Małgorzaty Rozenek-Majdan  |  Sweet.tv ma kolejne kanały FAST  |  Podcast Romana Czejarka "Heweliusz" na antenie  |  Grzegorz Nawacki ma więcej udziałów  |  Janusz Pindera wraca do zdrowia  |  Stanowski z największym zasięgiem  |  Wydawcy zwolnieni z obowiązku  |  Audioteka  |  SGGW szuka agencji  |  UNICEF Polska z kampanią  |  Netflix kupuje firmę tworzącą awatary  |  CBS News wycofuje reportaż o salwadorskim więzieniu z powodów politycznych  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Zero Media kompletuje zespół  |  Prezes nadawcy poznańskiej Telewizji WTK  |  Akcja marketingowa #DrogieŚwięta pokazuje, że widać kryzys, ale w komunikacji PiS  |  Nowa praca byłego szefa TVP Polonia  |  Stacje z wigilijnymi koncertami kolęd  |  Lato z Radiem i Telewizją Polską  |  Oglądalność serialu "Czarna śmierć" w TVP 1  |  Biznes24 wprowadza zmiany  |  Eleven Sports  |  Widownia "Randki w ciemno" w Polsacie  |  Program Małgorzaty Rozenek-Majdan  |  Sweet.tv ma kolejne kanały FAST  |  Podcast Romana Czejarka "Heweliusz" na antenie  |  Grzegorz Nawacki ma więcej udziałów  |  Janusz Pindera wraca do zdrowia  |  Stanowski z największym zasięgiem  |  Wydawcy zwolnieni z obowiązku  |  Audioteka  |  SGGW szuka agencji  |  UNICEF Polska z kampanią  |  Netflix kupuje firmę tworzącą awatary  |  CBS News wycofuje reportaż o salwadorskim więzieniu z powodów politycznych  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Zero Media kompletuje zespół  |  Prezes nadawcy poznańskiej Telewizji WTK  |  Akcja marketingowa #DrogieŚwięta pokazuje, że widać kryzys, ale w komunikacji PiS  |  Nowa praca byłego szefa TVP Polonia  |  Stacje z wigilijnymi koncertami kolęd  |  Lato z Radiem i Telewizją Polską  |  Oglądalność serialu "Czarna śmierć" w TVP 1  |  Biznes24 wprowadza zmiany  |  Eleven Sports  |  Widownia "Randki w ciemno" w Polsacie  |  Program Małgorzaty Rozenek-Majdan  |  Sweet.tv ma kolejne kanały FAST  |  Podcast Romana Czejarka "Heweliusz" na antenie  |  Grzegorz Nawacki ma więcej udziałów  |  Janusz Pindera wraca do zdrowia  |  Stanowski z największym zasięgiem  |  Wydawcy zwolnieni z obowiązku  |  Audioteka  |  SGGW szuka agencji  |  UNICEF Polska z kampanią  |  Netflix kupuje firmę tworzącą awatary  |  CBS News wycofuje reportaż o salwadorskim więzieniu z powodów politycznych  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Wrzesień 25, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Zarządy mediów publicznych wybierane przez Radę Powierniczą - specjaliści mają pomysł

Autorzy projektu przedstawili również pomysł dotyczący finansowania mediów publicznych. Mogłoby się to odbywać - jak proponują - przez utworzenie Funduszu Misji Publicznej (fot. Piotr Molęcki/East News)

Skład zarządów mediów publicznych proponowałyby rady powiernicze, a media publiczne finansowane mogłyby być z powszechnej składki audiowizualnej - takie zasady zakłada społeczny projekt reformy mediów publicznych, do założeń którego dotarł "Presserwis".

Projekt przygotowali: były przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak, medioznawca prof. Stanisław Jędrzejewski z Akademii Leona Koźmińskiego, dr. hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska z Uniwersytetu Warszawskiego, zastępca dyrektora generalnego ZAiKS mecenas Karol Kościński, medioznawca prof. Tadeusz Kowalski z Uniwersytetu Warszawskiego oraz były wiceminister kultury i pierwszy dyrektor TVP Kultura Jacek Weksler.

Autorzy projektu chcą likwidacji Rady Mediów Narodowych, która dziś powołuje i odwołuje zarządy i rady nadzorcze spółek mediów publicznych. Członkowie KRRiT mają być wybierani przez parlament kwalifikowaną większością głosów, a skład liczyłby sześć, a nie pięć osób. Wprowadzona zostanie zasada rotacji członków Krajowej Rady.

Dotychczasowe funkcje rad nadzorczych i rad programowych ma pełnić Rada Powiernicza, która wskazywałaby skład zarządów mediów publicznych i opiniowała karty powinności. Wybranych przez Radę Powierniczą członków zarządów zatwierdzałaby KRRiT, czyli tak jak było, zanim powstała RMN (wtedy zarządy były wybierane przez rady nadzorcze spółek).

W Radzie Powierniczej mają zasiadać osoby rekomendowane m.in. przez samorządy, uczelnie, środowiska twórcze i organizacje pozarządowe. 

Autorzy projektu przedstawili w nim również pomysł dotyczący finansowania mediów publicznych. Mogłoby się to odbywać - jak proponują - przez utworzenie Funduszu Misji Publicznej, który będzie zasilany powszechną składką audiowizualną ściąganą wraz z podatkiem PIT/CIT czy składkami na ubezpieczenie społeczne rolników. Cześć środków Funduszu mogłaby trafiać do mediów w konkursach.

Autorzy projektu wskazują jeszcze na rozwiązanie alternatywne. Rozważają finansowanie mediów publicznych z budżetu państwa, ale dostrzegają, że ten sposób ma wady: może powodować większą ingerencję polityczną, powstałoby więc ryzyko utraty niezależności. 

Społeczny projekt reformy mediów publicznych zaprezentowany zostanie 4 października na posiedzeniu senackiej komisji kultury i środków przekazu.

(KOZ, 25.09.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.